Saturday, June 7, 2008

KATA- KATA HIKMAH

1. KATA IMAM HASAN AL-BASRI Orang yang tidak punya etika adalah orang yang tidak berilmu, orang yang tidak punyai kesabaran menanggung derita manjauhi kemaksiatan dan berat manunaikan kewajipan adalah orang yang tidak beragama dan orang yang tak mempunyai sifat warak adalahlah orang yang tak mempunyai kedudukan di sisi Allah.


2. Hidup dalam dua nafas..... nafas naik....... nafas turun....hargailah nafas yang naik kerana udara yang disedut adalah pemberian Allah secara percuma dan carilah keredoan-Nya dalam menggunakannnya. bertaubatlah dalam nafas yang ke-2 kerana mungkin nafas itu yang terakhir keluar dari tubuh bersama nyawa roh umtuk memanggil dunia yang fana.




3. "beri hatimu pada Allah pasti Allah akan temukan kamu pemilik terbaik........ hamparkan masamu seluasnya hanya untuk Allah. pasti Allah aturkan kehidupanmu dengan baik.



4. kita ALPA apbila fikir dan yakin bahawa : KEJAYAAN itu dalam segulung ijazah@ kerjaya yang baik dan pangkat yang besar@ kekayaan yang melimpah ruah @ pasangan yang cantik @ kacak @ kenderaan yang bagus @ ekonomi yang stabil @ tubuh yang sihat NAMUN ...... KEJAYAAN kita yang hakiki hanyalah di dalam ISLAM ; iaitu taat kepada Allah berpansukan AL-QURAAN & SUNNAH........ kerana dunia hanyalah pelabuhan sementara untuk ke destinasi AKHIRAT yang abadi .



5. Keberkatan dan kemanisan perjuangan hanyalah untuk mereka yang sanggup berjihad dalam kepayahan, mampu berkorban dalam tangisan, rela imannya diujidalam keperitan.




6. Bila kita kesorangan, bukan kita tidak berteman, bahkan jua kita bersendirian .... tapi amal yang sejengkal itu teman, iman yang kukuh itu sahabat.




7. Jika ketenangan dan keredoan-NYA yang dicari Allah akan terus menguji hati kita hingga pada satu masa, kita akan rasa indahnya tawakkal kepada-Nya dan itulah nikmat dalam jagaan-NYA.




8. (IMAM HASSAN AL-BANNA) Andai diumpamakan Islam seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh. Maka aku akan berjalan ke seluruh pelosok dunia bagi mencari jiwa2 muda. Ku x ingin mengutip dengan ramainya bilangan mereka Tp aku ingnkan hati yang ikhlas membantuku dan bersama membina kembali bangunan yang usang itu majadi sebuah bangunan yang tersergam indah .



9. ada masa kita perlu menangis agarkita tahu dunia ini bukanlah hanya untuk ketawa........ ada masa kita perlu ketawa agar kita tahu betapa bernilainya setitis air mata........ dan ada masa kesunyian membuat kita tidak akan pernah lupa betapa bernilainya seseorang teman ibarat permata yang beharga




10. ila hati berjuang keranan Allah dugaan itu tempat bersinggah, keperitan ditelan sebagai juadah, kajayaan dianggap 1 mimpi indah, andai ditakdirkan rebah, hati tetap redha kerana Allah.

No comments: